مقالات

آموزش کامل بافت پایه کوتاه در عروسک بافی + ویدئو

بافت پایه کوتاه


همانطور که می دانید در هنر عروسک بافی، روش های بافت مختلفی وجود دارد. یکی از کاربردی ترین روش ها در این زمینه بافت پایه کوتاه می باشد. این ترفند یکی از اصلی ترین روش های بافت پایه است. به همین علت یادگیری این روش برای هر کسی که در زمینه بافت عروسک ها فعالیت دارد، از واجبات است.

در انجام این روش، فرقی نمی کند نخ را از روی قلاب بگیرید یا زیر! با اینکه در نتیجه ی نهایی، ظاهر بافت زیر با رو متفاوت است، اما هیچ کدام از آن ها برتری خاصی نسبت به دیگری ندارد. تنها نکته حائز اهمیت تمیز و مرتب بافتن است. شما باید در تمام مراحل ساخت عروسک با یک فشار ثابت نخ و قلاب را در دست بگیرید تا ظاهری یکنواخت و فوق العاده در بافت خود داشته باشید.

چگونه بافت پایه کوتاه بزنیم؟

اصلی ترین پایه برای بافت انواع عروسک ها، پایه کوتاه می باشد. برای یادگیری مرحله به مرحله این روش به مطلب زیر توجه نمایید.

  1. برای انجام این روش در ابتدا باید چند زنجیره با قلاب و نخ مد نظرتان به وجود آورید.
  2. همانطور که می دانید در یک زنجیره، دو حلقه وجود دارد. برای بافت پایه کوتاه باید از یک سمت حلقه ها شروع نمود. اگر می خواهید بافت شما به صورت رفت و برگشت باشد، باید از دومین زنجیره بعد قلاب شروع کنید.
  3. برای وارد نمودن قلاب به زنجیره دوم، آن را وارد حلقه ی رویی می نمایید. سپس نخ را از پشت قلاب گرفته و از داخل حلقه اول بیرون میکشیم. بدین ترتیب دو حلقه روی قلاب داریم.
  4. سپس مجدد قلاب را پشت نخ برده و اینبار آن را از هردو حلقه بیرون می کشیم. ( حال یک حلقه روی قلاب داریم. )
  5. (مرحله 2 تا 4 را تا انتهای زنجیره ها انجام میدهیم.)
  6. هرچه فشار دست و نحوه بافت شما یکسان تر باشد، شکل ظاهری عروسک شما تمیز تر خواهد بود.
بیشتر بدانید
آموزش افزایش پایه کوتاه در حین عروسک بافی

روش پایه کوتاه در حین عروسک بافی

در قسمت قبل با بافت پایه کوتاه با استفاده از زنجیره ی اولیه آشنا شدید. در این بخش بررسی می نماییم که اگر در حین عروسک بافی روی پایه کوتاه های قبلی بخواهیم از این روش استفاده نماییم، بافت آن به چه صورت است. با دقت در نکاتی که در این بخش ذکر می شود، این روش را به طور کامل یاد خواهید گرفت.

  1. قلاب شما در یک زنجیره وجود دارد. آن را از پشت نخ رد کرده و یک زنجیره جدید میزنیم.
  2. سپس بافت خود را برگردانید.
  3. حال قلاب را به پایه ای که از قبل دارید، وارد نمایید. در این قسمت دو حلقه ی پایه باید با یکدیگر گرفته شود.
  4. سپس نخ را با قلاب گرفته و از دو حلقه رد می کنیم. ( حال دو حلقه روی قلاب داریم. )
  5. سپس مانند بخش قبلی نخ را گرفته و از دو حلقه ی روی قلاب رد میکنیم. ( حال یک حلقه روی قلاب به وجود آمده. )

بافت پایه کوتاه در حین عروسک بافی به همین راحتی می باشد.

کلام آخر

همانطور که از مطالب فوق دریافتید، روش بافت پایه کوتاه، در عروسک بافی، یکی از مهم ترین روش هایی است که هر فردی که در این زمینه فعالیت دارد باید آن را به خوبی بلد باشد. با استفاده از مطالب که در این مقاله ذکر شد و مشاهده ویدئو آموزشی بافت پایه کوتاه، شما به خوبی این روش را یاد می گیرید.

اگر به هنر بافت عروسک دست ساز و خلق شخصیت های خیالی خود علاقه مند هستید، مجموعه بازیامی بهترین آموزش های بافت عروسک و نکات ریزی که شما را در این زمینه یاری می نماید را به شما ارائه می نماید.

بیشتر بدانید
بافت کیف ایرپاد مدل قورباغه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *