مقالات

بازی با عروسک دست ساز

بازی با عروسک دست ساز

بسیاری از والدینی که صاحب فرزند هستند، می دانند که بازی، چه تاثیر فوق العاده ای در زندگی کودکشان دارد. در واقع بازی، یکی از راه هایی است که کودک می تواند به وسیله آن خلاقیت خود را بروز داده و تصورات خود را به تصویر بکشد. در میان بازی هایی که وجود دارد، بازی با عروسک از متداول ترین فعالیت های برای تمام کودکان، چه دختر و چه پسر، می باشد. کودکان با عروسک ها پا به دنیای خیالی خود می گذراند. همچنین با کمک از ذهن خود برای هر یک از آن ها شخصیت سازی نموده و وارد دنیای فوق العاده ای می شوند. در این بین بازی با عروسک های دست ساز، می تواند تاثیر فوق العاده تری بر پرورش خلاقیت کودکان داشته باشد. زیرا هر یک از شخصیت ها، می تواند بر اساس تصورات و ذهنیت فرزند شما به وجود بیاید.

در ادامه این مطلب تاثیرات بازی با عروسک دست ساز برای کودکان را بررسی می نماییم.

تاثیرات بازی با عروسک های دست ساز برای تمام کودکان

  • پرورش مهارت های حرکتی

یکی از مهم ترین تاثیرات بازی با عروسک های دست ساز، تقویت و پرورش مهارت های حرکتی است. در واقع هنگامی که کودک با این اسباب بازی ها، بازی می کند، اکثر عضلات او، به خصوص عضلات دست ها و انگشتان درگیر می شود. پس هرچه استفاده کودکان بیشتر باشد، عضلات کودکان نیز بیشتر تقویت می شود. به طور کلی انواع مهارت های حرکتی که کودک در بازی با عروسک ها می آموزد، او را به سمت رشد در تمام طول زندگی هدایت می نماید.

  • تاثیر بازی با عروسک دست ساز در تقویت قدرت تصویر سازی

اولین لازمه ی بازی با عروسک های دست ساز و سایر اسباب بازی تخیل و تصویر سازی قدرتمند از سوی کودک است. شاید در ابتدا فرزند شما قدرت زیادی در این مهارت نداشته باشد. هنگامی که اولین عروسک را به او هدیه می دهید، و سعی دارید تا از زبان عروسک با فرزند خود صحبت کنید، کودک نیز بعد از مدتی شروع به یادگیری مهارت تصویر سازی می نماید. و به مرور زمان با عروسک های خود دوست می شود. از آن ها مراقبت نموده و یا همراه خود به گردش می برد.

بیشتر بدانید
راهنمای خرید عروسک

در واقع تنها یک عروسک دست ساز، کودک شما را به یک دنیای بزرگ و زیبا سوق می دهد. در این دنیای خیالی همه چیز طبق ذهنیت و تصویر سازی کودک شما پیش می رود. پس او رفتار،گفتار و ارتباط با افراد مختلف را نیز می آموزد.

ساخت عروسک دستساز

  • ایجاد حس قدرت و همدلی در کودک

در بخش قبلی بیان نمودیم که با ورود عروسک ها به دنیای کودکان، آن ها کم کم به آن عروسک وابسته شده و حمایت گری نسبت به آن پیدا می نمایند. با اینکه این اسباب بازی ها جان ندارند، اما کودک شما با احساس و قدرت خود به آن جان می بخشد. هنگام بازی با عروسک دست ساز آن را همراه خود بیدار می نمایند، غذا برایش آماده نموده و آن ها را به گشت گذار می برند. همانند والدین گاهی آن ها را تنبیه نموده و گاهی در آغوش می کشند. و در انتهای شب همه ی آن ها را به جایگاه مخصوصشان برای خواب می برند.

همه ی این رفتار ها موجب می شود تا حس قدرت، حمایت، همدلی و حتی استقلال در وجود کودک شما شکل گیرد.

  • بهبود مهارت ارتباط اجتماعی و کسب ویژگی های مثبت رفتاری

اگر هنگام بازی با عروسک های دست ساز، کودک خود را در نظر بگیرید، متوجه می شوید که یک کودک تمام رفتار هایی که از دیگران انتظار دارد و یا یاد میگیرد را روی عروسک های خود پیاده سازی می نماید. پس این امر می تواند موجب بهبود ارتباط صحیح اجتماعی و یادگیری رفتار های درست در وجود وی شود.

بیشتر بدانید
عروسک دست ساز ایرانی

کافی است، گاهی اوقات کودک خود را هنگام بازی زیر نظر بگیرید، سپس از این طریق با خواسته ها و رفتار های او بیشتر آشنا می شوید. و به مرور زمان ارتباط بهتری نیز با او برقرار می نمایید.

بازی با عروسک دست ساز

سایر تاثیرات بازی با عروسک های دست ساز در وجود کودکان

در مطالب فوق الذکر تاثیر ات مهم بازی با عروسک های دست ساز بر وجود کودکان را بررسی نمودیم. اما این همه ی ماجرا نیست! هزاران تاثیر مثبت دیگر در این فعالیت کودکان وجود دارد. زیرا بازی با عروسکر از نوستالژی و متداول ترین بازی ها در تمام دوران بوده است.

چند مورد دیگر از تاثیرات مثبت بازی با این اسباب بازی ها به شرح زیر می باشد.

  1. ایجاد آرامش روانی
  2. پرورش مهارت های خود مراقبتی
  3. تقویت سازگاری احساسی در کودکان
  4. ایجاد احساس تعلق خاطر به جایی که در آن رشد می نمایند.

ساخت عروسک دستساز

جمع بندی

یادتان باشد که بسیاری از ویژگی های مثبت و منفی کودکان از سنین پایین در آن ها شکل می گیرد. و والدین تنها با چند اقدام ساده می توانند برای خلاقیت کودکان و شکل گیری توانایی هایشان بیشترین تاثیر را داشته باشند. در مطالب فوق با تاثیرات بازی با عروسک های دست ساز در رشد کودک و تاثیر آن بر شکل گیری شخصیت و روابط اجتماعی آن ها آشنا شده اید. با اهمیت به بازی کودکان و راهنمایی آن ها برای راهیابی به مسیر درست، می توانید به شکل گیری یک آینده موفق کمک نمایید.

ما در دهکده بازیامی انواع عروسک های دست ساز را به شما عزیزان و کودکانتان ارائه می نماییم. هر یک از این عروسک ها برگرفته از شخصیت سازی ذهن کودکان است. از این هر کدام از آن ها دارای نام و شخصی مختص به خود هستند. و کودک از روز اول این اسباب بازی ها را با یک شخصیت مستقل پذیرفته و می تواند ارتباط بهتری با آن برقرار نماید.

بیشتر بدانید
انواع عروسک دست ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *